Algemene en praktische informatie
Voorstelling
De gemeentelijke basisschool De Negensprong Everberg is een kleine, kindvriendelijke school met creatieve leerkrachten die oog hebben voor de plaatselijke leefomgeving.
Ouders, kinderen en leerkrachten staan dicht bij mekaar en hebben veel contact. Het hele schoolteam wil goed onderwijs geven waar, naast de cognitieve ontwikkeling, ook veel aandacht wordt besteed aan de psychomotorische en dynamisch-affectieve componenten. Ieder kind is belangrijk en samen streven we naar de harmonieuze ontwikkeling van de totale persoon.
Wij proberen een school te zijn waar iedereen zich welkom weet, thuis voelt en bij problemen weet wie aan te spreken om naar een oplossing te zoeken. Een schoolnabije werking van het CLB, en de zorgcoördinatie hebben een belangrijke rol in de zorg voor kinderen die het wat moeilijker hebben.
Ouders, kinderen en leerkrachten staan dicht bij mekaar en hebben veel contact. Het hele schoolteam wil goed onderwijs geven waar, naast de cognitieve ontwikkeling, ook veel aandacht wordt besteed aan de psychomotorische en dynamisch-affectieve componenten. Ieder kind is belangrijk en samen streven we naar de harmonieuze ontwikkeling van de totale persoon.
Wij proberen een school te zijn waar iedereen zich welkom weet, thuis voelt en bij problemen weet wie aan te spreken om naar een oplossing te zoeken. Een schoolnabije werking van het CLB, en de zorgcoördinatie hebben een belangrijke rol in de zorg voor kinderen die het wat moeilijker hebben.
Schoolreglement |
Infobrochure |
![]()
|
![]()
|
Pedagogisch project
Het pedagogisch project vormt het uitgangspunt en de leidraad voor de opbouw van het concrete schoolwerk. Het werd door het schoolteam ontwikkeld rond de volgende 10 punten:
1. VOOR IEDEREEN
In de Negensprong is iedereen welkom! Alle kinderen, ongeacht hun levensbeschouwing, sociale of etnische achtergrond, sekse of nationaliteit, zijn welkom op onze school.
2. SAMEN WERKEN, LEREN, SPELEN
Door samen te werken, samen te leren, samen te spelen, leren wij de kinderen op een positieve manier omgaan met elkaar. Zo willen wij hen opvoeden tot sociale, dynamische, creatieve en democratische jongeren.
3. TOTALE PERSOON
Wij zijn gericht op de ontwikkeling van de totale persoonlijkheid van het kind. Naast het oefenen van de cognitieve vaardigheden besteden wij aandacht aan de ontwikkeling van de sociale, psychomotorische, dynamisch-affectieve en muzisch-creatieve aspecten.
4. STAP VOOR STAP
Wij willen de kinderen stap voor stap voorbereiden op het verdere leven. Via leren leren en het stimuleren van zelfstandigheid trachten we te komen tot maatschappelijke zelfredzaamheid.
5. VERSCHEIDENHEID
Een veelheid van factoren maakt dat kinderen van elkaar verschillen. Het is onze opdracht als school positief en constructief om te gaan met deze verscheidenheid.
6. DEMOCRATISCH
Wij willen kinderen leren zich verdraagzaam op te stellen ten opzichte van ieders overtuiging, een eigen mening te ontwikkelen en open te staan voor de mening van anderen.
7. RESPECTVOL
Wij voeden kinderen op tot mensen met respect voor de medemens en voor het leefmilieu. Wij willen kinderen leren luisteren naar elkaar, openstaan voor de mening van de ander, beleefd zijn, afspraken nakomen, samen spelen, verdraagzaam zijn. Wij willen kinderen bewust maken van het belang van een aangename en gezonde leefomgeving en hen aansporen om hier actief aan bij te dragen.
8. ZORGZAAM
Wij werken aan een schoolklimaat waarbij elk kind zich goed kan voelen. Met ons zorgbeleid proberen wij elk kind te geven waarop het recht heeft. Wij vinden het belangrijk dat schoolteam-kinderen-ouders en andere betrokkenen goed met elkaar samenwerken. Zo kunnen we, met aandacht voor de individuele mogelijkheden en noden van het kind, samen op zoek gaan naar ontwikkelings- en ondersteuningsmogelijkheden op maat. We proberen alert te zijn voor signalen van kansarmoede met de bedoeling de gevolgen ervan te compenseren.
9. MONDIAAL
Onze school voedt de kinderen op voor de toekomst. Wij trachten de kinderen een brede kijk op de wereld te geven door aandacht te vragen voor het Europees burgerschap, het mondiale gebeuren en de multiculturele samenleving.
10. MENSENRECHTEN
Onze school draagt de beginselen uit van de Universele Verklaring voor de rechten van de Mens en van het Kind. Zij wil deze rechten ook verdedigen en zij wijst alle vooroordelen, discriminatie en indoctrinatie af. De school erkent dat kinderen met beperkingen recht hebben op redelijke compensaties.
1. VOOR IEDEREEN
In de Negensprong is iedereen welkom! Alle kinderen, ongeacht hun levensbeschouwing, sociale of etnische achtergrond, sekse of nationaliteit, zijn welkom op onze school.
2. SAMEN WERKEN, LEREN, SPELEN
Door samen te werken, samen te leren, samen te spelen, leren wij de kinderen op een positieve manier omgaan met elkaar. Zo willen wij hen opvoeden tot sociale, dynamische, creatieve en democratische jongeren.
3. TOTALE PERSOON
Wij zijn gericht op de ontwikkeling van de totale persoonlijkheid van het kind. Naast het oefenen van de cognitieve vaardigheden besteden wij aandacht aan de ontwikkeling van de sociale, psychomotorische, dynamisch-affectieve en muzisch-creatieve aspecten.
4. STAP VOOR STAP
Wij willen de kinderen stap voor stap voorbereiden op het verdere leven. Via leren leren en het stimuleren van zelfstandigheid trachten we te komen tot maatschappelijke zelfredzaamheid.
5. VERSCHEIDENHEID
Een veelheid van factoren maakt dat kinderen van elkaar verschillen. Het is onze opdracht als school positief en constructief om te gaan met deze verscheidenheid.
6. DEMOCRATISCH
Wij willen kinderen leren zich verdraagzaam op te stellen ten opzichte van ieders overtuiging, een eigen mening te ontwikkelen en open te staan voor de mening van anderen.
7. RESPECTVOL
Wij voeden kinderen op tot mensen met respect voor de medemens en voor het leefmilieu. Wij willen kinderen leren luisteren naar elkaar, openstaan voor de mening van de ander, beleefd zijn, afspraken nakomen, samen spelen, verdraagzaam zijn. Wij willen kinderen bewust maken van het belang van een aangename en gezonde leefomgeving en hen aansporen om hier actief aan bij te dragen.
8. ZORGZAAM
Wij werken aan een schoolklimaat waarbij elk kind zich goed kan voelen. Met ons zorgbeleid proberen wij elk kind te geven waarop het recht heeft. Wij vinden het belangrijk dat schoolteam-kinderen-ouders en andere betrokkenen goed met elkaar samenwerken. Zo kunnen we, met aandacht voor de individuele mogelijkheden en noden van het kind, samen op zoek gaan naar ontwikkelings- en ondersteuningsmogelijkheden op maat. We proberen alert te zijn voor signalen van kansarmoede met de bedoeling de gevolgen ervan te compenseren.
9. MONDIAAL
Onze school voedt de kinderen op voor de toekomst. Wij trachten de kinderen een brede kijk op de wereld te geven door aandacht te vragen voor het Europees burgerschap, het mondiale gebeuren en de multiculturele samenleving.
10. MENSENRECHTEN
Onze school draagt de beginselen uit van de Universele Verklaring voor de rechten van de Mens en van het Kind. Zij wil deze rechten ook verdedigen en zij wijst alle vooroordelen, discriminatie en indoctrinatie af. De school erkent dat kinderen met beperkingen recht hebben op redelijke compensaties.
Schoolraad
De schoolraad is een formeel advies- en overlegorgaan op school.
Om de vier jaar wordt de schoolraad vernieuwd.
In de schoolraad zetelen vertegenwoordigers uit 3 geledingen: de ouders, de personeelsleden en afgevaardigden uit de lokale gemeenschap.
De directeur woont de vergaderingen van rechtswege bij met raadgevende stem.
De schoolraad overlegt met de directeur en het schoolbestuur. De schoolraad heeft de bevoegdheid advies te geven over een aantal welbepaalde onderwijsaangelegenheden.
Samenstelling van de schoolraad 2017-2021:
Paul Meersmans, Noëla Dewit, Erik Christiaensen (plaatselijke gemeenschap)
Ann-Sofie Dequae, Sjoerd Zijlstra, Elise Laeremans (ouder)
Femke Delauré (personeel)
Lynn Van Geel (secretaris)
Isabelle Deryckere (voorzitter)
Om de vier jaar wordt de schoolraad vernieuwd.
In de schoolraad zetelen vertegenwoordigers uit 3 geledingen: de ouders, de personeelsleden en afgevaardigden uit de lokale gemeenschap.
De directeur woont de vergaderingen van rechtswege bij met raadgevende stem.
De schoolraad overlegt met de directeur en het schoolbestuur. De schoolraad heeft de bevoegdheid advies te geven over een aantal welbepaalde onderwijsaangelegenheden.
Samenstelling van de schoolraad 2017-2021:
Paul Meersmans, Noëla Dewit, Erik Christiaensen (plaatselijke gemeenschap)
Ann-Sofie Dequae, Sjoerd Zijlstra, Elise Laeremans (ouder)
Femke Delauré (personeel)
Lynn Van Geel (secretaris)
Isabelle Deryckere (voorzitter)