Visie
School dient in de eerste plaats om te leren. We denken dan natuurlijk aan rekenen, schrijven, lezen. Maar in de Negensprong gaan we verder dan dat. We willen hen een stevige, brede basisvorming geven. Dat betekent voor ons het kind vormen in zijn totale persoonlijkheid, m.a.w. de focus ligt niet enkel op het kind als cognitief wezen. Het moet ook geprikkeld worden op muzisch, motorisch en sociaal-emotioneel vlak. Het spreekt voor zich dat elk kind op zijn niveau moet kunnen leren. Daarom zetten we dan ook volop in op het differentiëren in de klas.
Bij het aanleren van kennis laten we ons leiden door de leerplannen van OVSG. Echter, om de totale persoonlijkheid van een kind te vormen, is er meer nodig dan enkel kennisoverdracht. We streven ernaar dat de kinderen vaardigheden ontwikkelen die ze nodig hebben om hun mannetje te kunnen staan in de huidige samenleving, de zogenaamde 21e eeuwse vaardigheden. Het ontwikkelen van deze vaardigheden gebeurt niet vanzelf en kost tijd. Het is onze taak als leerkracht om de kinderen hierbij te begeleiden.
Om tot leren te kunnen komen, moet een kind zich welkom en veilig voelen op school. De Negensprong streeft ernaar een kleurrijke school te zijn. Dat wil zeggen een school waarbij iedereen zich welkom voelt, ongeacht hun overtuigingen of afkomst. We accepteren dat elk kind uniek en dus anders is. We dromen van een school waarin iedereen elkaar respecteert en waarin iedereen zich veilig en verbonden voelt, zowel met leeftijdsgenoten als met leerkrachten. Deze doelstelling kunnen we alleen maar bereiken als we van het welbevinden van de kinderen een topprioriteit maken. Daarom heeft het hele schoolteam enkele jaren geleden de KiVa-opleiding gevolgd en zijn we een KiVa-school geworden. En daar zijn we trots op! Een KiVa-school is een school die NEE zegt tegen pesten. Het blijft echter niet bij woorden. Klasleerkrachten werken samen met zorgleerkrachten én ouders wanneer we merken dat een kind zich niet goed voelt. We zetten stappen wanneer we oor krijgen van een pestprobleem. Want we zijn ervan overtuigd dat een kind pas kan leren als het zich goed voelt.
Het leren gebeurt in de klas, op uitstap, in de gymzaal maar graag ook buiten. De afgelopen jaren hebben we onze speelplaats vergroend met als bedoeling de kinderen een uitdagende, groene leer- en speelplek te bieden waarin hun zintuigen geprikkeld worden. Een moestuin, bloementuin, bomen, een houten speeltoestel en natuurlijke speelelementen bieden de kinderen een omgeving waarin ze contact kunnen maken met de natuur. In zulke omgeving ontstaan er kansen om te experimenteren en te onderzoeken.
Wanneer we merken dat het kind onvoldoende sprongen vooruit maakt, gaan we kijken hoe dat komt. En dat doen we samen. Kind, leerkracht, ouders, zorgteam, directie, externen gaan een open dialoog aan met 1 centrale vraag: hoe kunnen we het kind het best helpen? Wat is het beste voor het kind? Zo komen we aan een doelgericht plan van aanpak. Dit wordt voortdurend geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd. We geloven erin dat een constructieve samenwerking een belangrijke voorwaarde is om tot leren te komen.
Bij het aanleren van kennis laten we ons leiden door de leerplannen van OVSG. Echter, om de totale persoonlijkheid van een kind te vormen, is er meer nodig dan enkel kennisoverdracht. We streven ernaar dat de kinderen vaardigheden ontwikkelen die ze nodig hebben om hun mannetje te kunnen staan in de huidige samenleving, de zogenaamde 21e eeuwse vaardigheden. Het ontwikkelen van deze vaardigheden gebeurt niet vanzelf en kost tijd. Het is onze taak als leerkracht om de kinderen hierbij te begeleiden.
Om tot leren te kunnen komen, moet een kind zich welkom en veilig voelen op school. De Negensprong streeft ernaar een kleurrijke school te zijn. Dat wil zeggen een school waarbij iedereen zich welkom voelt, ongeacht hun overtuigingen of afkomst. We accepteren dat elk kind uniek en dus anders is. We dromen van een school waarin iedereen elkaar respecteert en waarin iedereen zich veilig en verbonden voelt, zowel met leeftijdsgenoten als met leerkrachten. Deze doelstelling kunnen we alleen maar bereiken als we van het welbevinden van de kinderen een topprioriteit maken. Daarom heeft het hele schoolteam enkele jaren geleden de KiVa-opleiding gevolgd en zijn we een KiVa-school geworden. En daar zijn we trots op! Een KiVa-school is een school die NEE zegt tegen pesten. Het blijft echter niet bij woorden. Klasleerkrachten werken samen met zorgleerkrachten én ouders wanneer we merken dat een kind zich niet goed voelt. We zetten stappen wanneer we oor krijgen van een pestprobleem. Want we zijn ervan overtuigd dat een kind pas kan leren als het zich goed voelt.
Het leren gebeurt in de klas, op uitstap, in de gymzaal maar graag ook buiten. De afgelopen jaren hebben we onze speelplaats vergroend met als bedoeling de kinderen een uitdagende, groene leer- en speelplek te bieden waarin hun zintuigen geprikkeld worden. Een moestuin, bloementuin, bomen, een houten speeltoestel en natuurlijke speelelementen bieden de kinderen een omgeving waarin ze contact kunnen maken met de natuur. In zulke omgeving ontstaan er kansen om te experimenteren en te onderzoeken.
Wanneer we merken dat het kind onvoldoende sprongen vooruit maakt, gaan we kijken hoe dat komt. En dat doen we samen. Kind, leerkracht, ouders, zorgteam, directie, externen gaan een open dialoog aan met 1 centrale vraag: hoe kunnen we het kind het best helpen? Wat is het beste voor het kind? Zo komen we aan een doelgericht plan van aanpak. Dit wordt voortdurend geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd. We geloven erin dat een constructieve samenwerking een belangrijke voorwaarde is om tot leren te komen.